Payday loans

Αναζήτηση

Χρήστες on-line

Έχουμε 12 επισκέπτες συνδεδεμένους
Ελληνικό Περίπτερο στην 58η Διεθνή Έκθεση Τέχνης—La Biennale di Venezia
Πέμπτη, 11 Απρίλιος 2019 11:22

 

Ελληνικό Περίπτερο  
στην 58η Διεθνή Έκθεση Τέχνης—La Biennale di Venezia

Οι καλλιτέχνες Ζάφος Ξαγοράρης, Εύα Στεφανή και Πάνος Χαραλάμπους

εκπροσωπούν την Ελλάδα στην Μπιενάλε της Βενετίας με την έκθεση Mr. Stigl, σε επιμέλεια Κατερίνας Τσέλου

11 Μαΐου–24 Νοεμβρίου 2019 | Προ-Εγκαίνια: 8–10 Μαΐου 2019 | Εγκαίνια Περιπτέρου: 10 Μαΐου 2019, 14:00 | Giardini, Βενετία

Ο κύριος Stigl, που δανείζει το όνομά του στον τίτλο της έκθεσης στο Ελληνικό Περίπτερο, είναι αποτέλεσμα μιας παρανόησης, ένα ιστορικό παράδοξο, ένας φανταστικός ήρωας μιας άγνωστης, περιφερειακής ιστορίας, ο οποίος με ποιητικό τρόπο μας μεταφέρει στις παρυφές της επίσημης Ιστορίας, αλλά και της ίδιας της πραγματικότητας. Θα μπορούσε να είναι ο ειρωνικός αφηγητής που μας εισάγει σε έναν τόπο αμφιβολιών, παραφρασμένων ήχων και σουρεαλιστικών παιχνιδιών πάνω στην έννοια της ταυτότητας και της ίδιας της Ιστορίας.

Τι παραφράζει, τι αποκρύπτει συνειδητά ή ασυνείδητα η Ιστορία; Στο περιβάλλον που δημιουργούν οι τρεις Έλληνες καλλιτέχνες Πάνος Χαραλάμπους, Εύα Στεφανή και Ζάφος Ξαγοράρης, υπάρχει μία διαρκής μετατόπιση από τις μεγάλες αφηγήσεις προς τις προσωπικές ιστορίες. Εκεί που αναδύονται περιφερειακές, άγνωστες (ή λιγότερο γνωστές) λεπτομέρειες, ιστορικά και άλλα παράδοξα, που ανατρέπουν με παιγνιώδη τρόπο τον αδιαφιλονίκητο χαρακτήρα των επίσημων εκδοχών της Ιστορίας. Οι αποσπασματικές αυτές αφηγήσεις δεν προσπαθούν να ανακτήσουν το παρελθόν αλλά να δημιουργήσουν στο παρόν τη δυνατότητα μιας υπονομευτικής, πολυφωνικής, εναλλακτικής αφήγησης.

Το έργο του Ζάφου Ξαγοράρη αναφέρεται συχνά σε ιστορικές λεπτομέρειες ή αγνοημένα γεγονότα, τα οποία συνδέονται με τον τόπο εγκατάστασης των έργων του, ή το σχετικό πλαίσιο της παρουσίασής τους. Χρησιμοποιεί ως σημεία αναφοράς, εικόνες και ήχους που εντάσσουν ένα γεγονός ή μια ιστορία στο παρόν, επιχειρώντας να πυροδοτήσει μικρές αλλαγές στο πως αντιλαμβανόμαστε τους θεσμούς και την ιστορία τους. Η εγκατάστασή του Παραχώρηση μας μεταφέρει στο 1948 συνδέοντας την ιστορία της Ελλάδας - πιο συγκεκριμένα τα ταραγμένα χρόνια του Εμφυλίου Πολέμου και των τόπων εξορίας – με το κίνημα του μοντερνισμού και την Peggy Guggenheim. Εκείνη τη χρονιά, το Ελληνικό Περίπτερο παραχωρήθηκε στην Αμερικανίδα συλλέκτρια για να δείξει για πρώτη φορά στην Ευρώπη την κορυφαία συλλογή της έργων μοντέρνας τέχνης, αλλάζοντας ουσιαστικά την ιστορία της ίδιας της Μπιενάλε.

Η Εύα Στεφανή κινείται μεταξύ του κινηματογράφου παρατήρησης και του πειραματικού σινεμά. Στο έργο της Ανάγλυφα, ανασύρει ιστορίες ανθρώπων, φαινομενικά περιθωριακές ή ασήμαντες, οι οποίες εκτυλίσσονται παράλληλα, σαν μικρά διηγήματα, μεταξύ του ρεαλισμού και του παράδοξου. Μικρές τελετουργίες του ιδιωτικού βίου. «Ένας άπειρος αριθμός απειροελάχιστων πράξεων», όπως περιγράφει την ιστορία ο Λέων Τολστόι. Παραθέτει κινηματογραφικές ιστορίες παρατήρησης τραβηγμένες από την ίδια αλλά και ανατρεπτικές εκδοχές επεξεργασμένου αρχειακού υλικού. Σαν μυθοπλαστικές σελίδες ημερολογίου συμπυκνώνουν, χωρίς να το επιδιώκουν, την ανθρώπινη συνθήκη στην ουσία της, γράφοντας μία ανεπίσημη ιστορία που φωτίζει την Ιστορία ακόμη κι αν δεν αποτελεί μέρος της.

Οι φωνές των ηρώων του Πάνου Χαραλάμπους φτάνουν σε εμάς μέσα από μια πλούσια συλλογή δίσκων βινυλίου, την οποία συνθέτει με συνέπεια από την δεκαετία του ’70. Συνδέοντας τις εγκαταστάσεις με ηχητικές επιτελέσεις, επαναφέρει ξεχασμένες ή άγνωστες φωνές, συχνά αλλοιώνοντας και ανασυνθέτοντάς τις μέσα από το ιδιοσυγκρασιακό παίξιμο των βινυλίων του. Δύο από αυτές τις φωνές αποτελούν την αφετηρία για τη μεγάλη διάφανη εγκατάστασή του Ένας άγριος αητός καθότανε περήφανος πάνω στην οποία στήνεται ένας εκστατικός «υπερηχητικός» χορός, μια περιδίνηση «βαθιάς ακρόασης». Ο επισκέπτης καλείται να περπατήσει τη γυάλινη σκηνή και να αφήσει σαν απόνερα, την δική του ηχώ, το δικό του ίχνος στο παρόν.

Η ευθύνη για την υλοποίηση της εθνικής εκπροσώπησης, με την ιδιότητα του Επιτρόπου, έχει ανατεθεί από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού στον νεοσύστατο Μητροπολιτικό Οργανισμό Μουσείων Εικαστικών Τεχνών Θεσσαλονίκης (MOMus). Το ρόλο της εθνικού επιτρόπου ασκεί η Συραγώ Τσιάρα, αναπληρώτρια διευθύντρια του MOMus-Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και του MOMus-Πειραματικού Κέντρου Τεχνών. H έκθεση χρηματοδοτείται από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού.

Με την υποστήριξη του Onassis Culture, του Οργανισμού Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ και της Aegean ως Χορηγού αερομεταφορών.

Σχετικά με τους συμμετέχοντες:

O Πάνος Χαραλάμπους έχει συμμετάσχει σε εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, μεταξύ άλλων στην documenta 14 στην Αθήνα και στο Κάσελ (2017); White House Biennial, Βάρνα (2016); eidos, Μπεζανσόν (2014); Break-through, Μαδρίτη (2004); Κοπεγχάγη, Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης (1996), Kunst–Europa, Βερολίνο (1991). Ζει και εργάζεται στην Αθήνα, όπου είναι πρύτανης της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών.  
panoscharalambous.com

Η Εύα Στεφανή είναι δημιουργός ντοκιμαντέρ, εικαστική καλλιτέχνις και ποιήτρια. Οι ταινίες της έχουν προβληθεί σε διεθνή κινηματογραφικά φεστιβάλ όπως τα: Oberhausen, Osnabrück, το Διεθνές Φεστιβάλ Νοτκιμαντέρ του Άμστερνταμ (IDFA), Cinéma du reel και Lisboa Docs.Έχει επίσης συμμετάσχει σε διεθνείς εκθέσεις, όπως πρόσφατα στην documenta 14 στην Αθήνα και το Κάσελ. Διδάσκει Ιστορία και Θεωρία Κινηματογράφου στο Πανεπιστήμιο Αθηνών (τμήμα Θεατρικών Σπουδών) και είναι επισκέπτρια καθηγήτρια στο Freie Universität του Βερολίνου.  
evastefani.gr

Ο Ζάφος Ξαγοράρης έχει συμμετάσχει σε διεθνείς εκθέσεις, όπως η documenta 14 στην Αθήνα και το Κάσελ, και οι Μπιενάλε του Σάο Πάολο, Μανιφέστα, Μπιενάλε Αθήνας και Θεσσαλονίκης, ενώ έχει υπάρξει επισκέπτης ερευνητής στα πανεπιστήμια Michigan, Sassari και Columbia. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα, όπου διδάσκει στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών. zafosxagoraris.net

Η Κατερίνα Τσέλου υπήρξε Βοηθός του Καλλιτεχνικού Διευθυντή και Σύμβουλος Επιμέλειας της documenta 14 (2014–17). Ήταν συνεπιμελήτρια και συντονίστρια της επιμελητικής ομάδας για την 4η Μπιενάλε της Αθήνας το 2013, επιμελήτρια εικαστικών τεχνών στο Εθνικό Θέατρο της Ελλάδας (2009-13) και συντονίστρια εκθέσεων στο Argos, Center for Art and Media στις Βρυξέλλες (2007-08). Έχει οργανώσει πρότζεκτ στην Ελλάδα ως ανεξάρτητη επιμελήτρια, σε συνεργασία με φορείς όπως η Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών και το Ευρωπαϊκό Φεστιβάλ Κινηματογράφου. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα.

Powered by


Με την υποστήριξη


Χορηγός αερομεταφορών


Χορηγός επικοινωνίας

Περισσότερες πληροφορίες:
mrstigl.com
greeceatvenice.culture.gr

Facebook: 
facebook.com/mr.stigl

Instagram: 
instagram.com/mr.stigl

Για θέματα που αφορούν τον Τύπο: Φωτεινή Μπάρκα  
Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από κακόβουλη χρήση. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε την Javascript για να τη δείτε. ; +30 694 562 4707

BIENNALE ARTE 2019
Η 58η Διεθνής Έκθεση Τέχνης—La Biennale di Venezia σε επιμέλεια Ralph Rugoff τιτλοφορείται May You Live in Interesting Times.

ΠΡΟ-ΕΓΚΑΙΝΙΑ 
Τα προ-εγκαίνια για διαπιστευμένους δημοσιογράφους και επαγγελματίες της τέχνης θα πραγματοποιηθούν στις 8, 9 και 10 Μαΐου 2019.

Η έκθεση είναι ανοικτή για το κοινό από τις 11 Μαΐου έως τις 24 Νοεμβρίου 2019.

ΩΡΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ:  
Διάρκεια: 11 Μαΐου–24 Νοεμβρίου 2019  
Η έκθεση παραμένει κλειστή τις Δευτέρες (εκτός από τις 13 Μαΐου, 2 Σεπτεμβρίου, 18 Νοεμβρίου 2019)

Ώρες λειτουργίας: 10 π.μ.–6 μ.μ. 

Εκθεσιακός χώρος: Giardini, Βενετία

Τελευταία Ενημέρωση στις Δευτέρα, 15 Απρίλιος 2019 07:09
 

back to top