Payday loans

Αναζήτηση

Χρήστες on-line

Έχουμε 14 επισκέπτες συνδεδεμένους
Τοποθέτηση της Υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού στα εγκαίνια του Ελληνικού Περιπτέρου στην 58η Μπιενάλε της Βενετίας
Παρασκευή, 12 Απρίλιος 2019 11:22

Ένα ιστορικό παράδοξο και μία παρανόηση εμπνέουν τον τίτλο και το περιεχόμενο της ελληνικής συμμετοχής στην 58η Μπιενάλε της Βενετίας. Δεν είναι όμως η παραδοξότητα και οι αντιφάσεις  οι τρόποι με τους οποίους συχνά αντιλαμβανόμαστε και το παρελθόν και βιώνουμε το παρόν; Δεν είναι περισσότερο αυτό που μας διαφεύγει από εκείνο που προσπαθούμε να ορίσουμε, από τη σιγουριά μας και τη βεβαιότητα; Γι’ αυτό το λόγο η τέχνη, που συνήθως αναρωτιέται και αμφιβάλλει, είναι αυτή που μας αποκαλύπτει περισσότερα για τις κρυφές όψεις της πραγματικότητας, τις πιο ενδιαφέρουσες.

Κάπου εδώ βρίσκεται και η συγκολλητική ουσία που ενώνει τις τρεις καλλιτεχνικές παρουσίες στη φετινή εκπροσώπηση της Ελλάδας στη Μπιενάλε της Βενετίας: τις μακέτες των αρχαίων ελληνικών μνημείων που κατασκεύαζαν οι εξόριστοι αριστεροί στη Μακρόνησο την ίδια εποχή που στο χώρο που βρισκόμαστε η Πέγκυ Γκουγκενχάιμ παρουσίαζε για πρώτη φορά στην Ευρώπη τη συλλογή της, μαζί με τις επίσημες και τις περιθωριακές ιστορίες ανδρών και γυναικών που ρίχνουν λοξά, υπαινικτικά βλέμματα στα κυρίαρχα αφηγήματα. 

Η ελληνική συμμετοχή στην 58η Μπιενάλε της Βενετίας συστήνει στο διεθνές κοινό της σύγχρονης τέχνης ένα αφήγημα για τους εναλλακτικούς τρόπους σύλληψης και ερμηνείας του παρελθόντος μέσα σ’ ένα παρόν ρευστό, ένα παρόν αβεβαιότητας και ανασφάλειας. Δεν είναι όμως ένα παρόν κλειστοφοβικό, κανονιστικό και πειθαρχικό που μας εγκλωβίζει αλλά ένα παρόν ελεύθερο υπό όρους, ένας φόβος και μια προσδοκία που αναμετριόνται στο διακύβευμα του σήμερα, ανοίγοντας το διάνυσμα για να φανούν τα υλικά και οι αντοχές τους, όπως και οι δικές μας.  

Η Μπιενάλε της Βενετίας είναι η μοναδική διοργάνωση στον κόσμο που διατηρεί το σχήμα των εθνικών περιπτέρων σε συνδυασμό μ’ εκείνο της διεθνούς ομαδικής έκθεσης. Η Ελλάδα είναι μία από τις πρώτες χώρες που προσκαλούνται και χτίζουν εθνικό περίπτερο στους κήπους, στα Giardini της Βενετίας. Από το 1934 το νεοβυζαντινής σύλληψης ελληνικό περίπτερο αποτέλεσε πεδίο αντιπαράθεσης εκσυγχρονιστικών και ακαδημαϊκών προσεγγίσεων. Η ιστορία του περιπτέρου δεν ήταν άσχετη από τις περιπέτειες του έθνους, όπως αποκαλύπτει το έργο του Ζάφου Ξαγοράρη. Με παλινωδίες, επιταχύνσεις και επιβραδύνσεις, παραμένει ουσιαστικά  ένα πεδίο διεκδίκησης του μέλλοντος σε πείσμα της ανθεκτικότητας του βιωμένου παρελθόντος.  

Αυτή την αντιφατική, αλλά ανθεκτική μνήμη του παρελθόντος, γεμάτη παραδοξότητες, υπόγειες και λοξές συχνά διαδρομές, αναζητά η ερευνητική καλλιτεχνική ματιά του Ζάφου Ξαγοράρη, της Εύας Στεφανή και του Πάνου Χαραλάμπους, με την επιμέλεια της Κατερίνας Τσέλου και την οργανωτική ευθύνη της Συραγώς Τσιάρα και του MOMus.  

Εύχομαι η εικαστική πρόταση του ελληνικού περιπτέρου στη φετινή Μπιενάλε της Βενετίας να εγείρει ενδιαφέρουσες αναγνώσεις και συζητήσεις και να προκαλέσει την ανταπόκριση του κοινού.

Μυρσίνη Ζορμπά 

Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού 

Τελευταία Ενημέρωση στις Παρασκευή, 10 Μάιος 2019 10:45
 

back to top